1396/06/21
پيچيده‌ترين عمليات نصب جكت‌هاي سرچاهي در طرح توسعه فاز 13 با موفقيت انجام شد

پيچيده‌ترين عمليات نصب جكت‌هاي سرچاهي در طرح توسعه فاز 13 با موفقيت انجام شد

مجري طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبي از انجام پيچيده‌ترين عمليات نصب جكت سرچاهي در پارس جنوبي، با انجام عمليات (Docking) جكت جديد سكوي 13A توسط شركت تأسيسات دريايي و شناور اوشنيك 5000 خبر داد.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت نفت و گاز پارس، پيام معتمد با اشاره به اينكه عملیات بارگیری و انتقال این سازه 1500 تنی به موقعیت فراساحلی اوایل شهریورماه سال جاري به اتمام رسید، افزود: عملیات حساس و پیچیده داکینگ اين جكت بر روی چهار پایه به جا مانده از سکوی تخریب شده قبلی و در مجاورت یازده حلقه چاه از پیش حفاری شده، طی هشت ساعت کار دقیق و مهندسی شده با موفقیت کامل انجام پذیرفت.
معتمد عمليات نصب جكت جديد فاز 13 را از دو منظر منحصر به فرد دانست و تأكيد كرد: به واسطه وجود يازده كنداكتور چاه در محل و همچنين ساختار ويژه اين سازه به دليل استفاده از مادمت و پايه‌هاي جكت قبلي به عنوان تكيه‌گاه‌هاي موقت نصب تا قبل از اتمام عمليات پايل‌كوبي، نصب اين سازه از پيچيدگي‌هاي منحصربه‌فردي برخوردار بود.

وي با اشاره به حادثه پيش‌آمده در موقعيت سكوي SPD13A بيان كرد: بخش حفاری این طرح که اکنون به پیشرفت 80 درصدی رسیده، در دوم فروردین‌ماه سال 1394 شاهد یکی از حوادث نادر در سکوي SPD13A بود، این سکو با هشت چاه حفاری شده که چاه شماره 5 آن کاملاً تکمیل و به گاز نیز رسیده بود، پیشروترین سکو بین فازهای 35 ماهه محسوب مي‌شد و در شرایطی که تمامی پروسیجرهای استاندارد و بین‌المللی ترک موقعیت توسط سکوی حفاری رعایت شده بود، بر اثر بی‌احتیاطی کاپیتان کشتی 46 هزار تنی آلپاین اترنیتی که حاوی 40 هزار تن سوخت جت بود، دچار سانحه‌ای شدید شد.

معتمد تأكيد كرد: شدت این تصادف به حدی بود که علاوه بر آسیب جدی به کشتی، موقعیت مذکور را کاملاً تخریب كرد و کنداکتور کلیه چاه‌های حفاری شده به همراه تجهیزات سرچاهی را به عمق 40 متری آب كشاند.

اين مقام مسؤول در شركت نفت و گاز پارس با بيان اينكه پس از بررسی‌های بین‌المللی و پذیرش تقصیر از سوی بیمه، چاه‌های این سکو با یک برنامه حساب‌شده در دو مرحله کنترل شد، افزود: همچنين عملیات آواربرداری که با زمانبندي چهارماهه از شهریور ماه سال 1395 آغاز شده بود، به دليل ایجاد نشتی در چاه‌ها که حاصل استرس‌های نهفته تصادف در سازه جکت بود به طول انجاميد که خوشبختانه با رعايت کامل مسائل ایمنی و زیست‌محیطی در ماه گذشته با موفقیت به اتمام رسید.

به گفته مجري طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبي، مهندسی، خرید، ساخت و نصب جکت جدید براساس قرارداد يكساله بیمه با یک شرکت ایتالیایی از شهریورماه سال گذشته آغاز شد که با انجام عملیات داکینگ (Docking) ، قرارگيري جکت جديد با موفقیت انجام پذیرفت و بعد از اتمام نصب جكت، عمليات Tie-Back و تكميل حفاري چاه‌ها انجام مي‌شود و اين موقعيت تا قبل از پايان خرداد 1397 آماده بهره‌برداري خواهد بود.


آخرين اخبار

|
Copyright 2017 © Pars Oil And Gas Company